Sunday, April 28, 2013

Istidraj. Apa itu istidraj?

Assalammualaikum...

ehem. heee. selalu asyik post tentang #rosales je kan. kali ni... let me post about sesuatu yg bermanfaat. untuk pengetahuan semua :)

Istidraj..

Apa itu istidraj?
Istidraj tu, nikmat yang Allah berikan kpd hambaNya.. tetapi, dimana pemberian itu sendiri adalah tidak di redhai oleh Nya.

Cth. cth yg aku dpt dr blog ni. terima kasih sahabat.


Terdapat dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu.

Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH.

“ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa”
ALLAH menjawab,

“ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya”


for the moment.
kadang-kadang. bila aku biar hati meracuni fikiran. aku rasa mcm ekceli hidup aku ni byk xadil. 
banyak yg aku usaha. yg aku buat dengan baik. selalu x dpt. compared to certain ppl yg mana sepatutnya aku yg layak dpt, they get even more better. but i know. everything happens for reason. Allah dah tentukan yg terbaik untuk hamba dia. yg mana, mungkin sblm ni ada salahnya dari diri aku pada ketika2 yg telah lama berlalu. mungkin. atau mungkin. ia adalah istidraj buat mereka. positive thinking. usaha sehabis boleh. apa yg pasti. segala yg baik. datangnya dari Allah. dan yang buruk itu, khilaf diri ku sendiri.. 

No comments: