Thursday, November 15, 2012

Salam Maal Hijrah 1434.

Assalammualaikum..

Hidup adalah satu perjalanan yang panjang. Penuh liku dan cabaran. Hidup umpama satu perjudian. kita mempertaruhkan nasib yang tidak kita ketahui. Hidup bagaikan satu kenderaan yang meluncur laju. semakin tinggi ego kita, semakin laju dan terus laju kita memecut kehadapan, meninggalkan tanpa memikirkan nasib kehidupan mereka dibelakang. Hidup juga, ibarat layang-layang. dimana kita berseorangan. sepi. dan sendiri. bila angin meniup, kita terbang mengikut arus. semakin tinggi dan meninggi. Hidup ini umpama roda, ia sentiasa berputar. Suatu masa, kita mungkin diatas. suatu masa juga, kite mungkin dibawah. Hidup ini juga umpama catur, kita hanya mampu merancang, dan selebihnya Allah yg atur. 

Terlalu banyak rasanya hidup ini boleh diumpamakan. Kehidupan memberi seribu satu pengertian yang tersendiri. Sedar tak sedar. Diam tak diam. Kita sekali lagi berada dalam tahun baru. Buku amalan lama semuanya diganti dengan baru. Sejauh mana pengertian hidup kita membawa ke arah kebaikan? Sejauh mana juga penghijrahan yg telah kita lakukan?

Apapun, Salam Maal Hijrah buat semua. Andai ada kekhilafan dari diri ini, jujur dan ikhlas dari hati, saya memohon ampun dan maaf. Semoga tahun baru ini, memberi seribu satu pengertian yang baru buat kita semua. memberi seribu satu sinar yang baru buat kita semua. Semoga, segala urusan kita akan terus dipermudahkan Allah. Semoga segala amalan kita mendapat keberkatan Allah. ameen :)


No comments: