Tuesday, October 16, 2012

ikhlaskan hati

Assalammualaikum...

Dari dulu. dari kecik. kehidupan aku telah ditentukan oleh parents. aku ingat lagi, masuk je form 1, aku dpt kelas rendah. sebab, time tuh aku convert sekolah dr wilayah ke selangor. kelas semua dah penuh cikgu divide ikut result upsr. so, disebabkan xde kelas kosong, penyelia petang masukkan aku kelas efisyen. penyelia cakap, lepas budak2 keluar masuk asrama, barulah dia masukkan aku kelas atas. aku x kesah pon kelas mane, tapi. dah lumrah. kehidupan aku telah ditentukan. sekejap je aku duduk kelas efisyen, terus naik kelas akmal. first class with arabic course. sebab, abah direct jumpe penyelia with benefit of abang aku best student. aku x minat sgt arab, tapi. sbb parents kan? hidup aku dah ditentukan.

habis je pmr. aku dpt science stream. same macam abang.  tp, minat aku more to sastera actually. aku nak amek additional subject, perdagangan. tp, time tuh. ade sorang budak ni suke kat aku. and biasela. budak2 hingusan. mesti la kawan2 ejek kan. abang2 dpt tau. mak marah2. sanggup sekat aku dr belajar perdagangan. subjek yg aku minat. semata2 takut aku more closer dgn budak tu. angah *ketua disiplin dulu* siap ragging budak tu lari padang skolah yg besa gila 5 pusingan kot. padahal. xde ape kot? that is how they treat their one and only girl. kehidupan aku. dah ditentukan. adalah teramat sukar untuk seorang KAWAN lelaki melepasi abang aku.

abes je spm. bukan aku yg pilih tpt matrik mane aku nak. semuanya. telah ditentukan. aku study kat matrik perak. same tempat dgn abang. same course jugak dgn abang. lepas matrik, dpt pon usm jugak. ikut hati, nak je amek management. aku siap ugut lg xnak study. tp, no choice. pilihan aku dah ditentukan. same course dgn abg jugak.. bio. beza, abang biotechnology. aku, microbiology. 

Aku. seorang yg patuh kepada parents dan abang2. aku jenis dgr cakap. Cuma. setiap tindak tanduk aku dipenuhi oleh emosi. aku jenis memberontak. ape yg aku x dpt. ape yg aku nak. semua atas dasar memberontak. orang. akan pandang aku dr sudut negatif. family. akan pandang aku dr sudut yg sama. dan ini yang menutup sifat positif yg aku ada. hanya kerana satu sifat negatif. ia menutupi semua sifat kebaikan yg aku ada. 

Era universiti. aku, berkenalan rapat dengan seorang budak lelaki. cukup aku katakan, lelaki inilah yg mengingatkan aku kpd first love yg aku agungkan. dan, perhubungan kami. mendapat restu keluarga. Terlalu banyak onak dan duri yg aku lalui. Mungkin. atas satu sifat negatif yg aku ada. setiap kali kami berselisihan faham. semua kesalahan tertumpu ke atas aku. That is how my family love him very much. semua orang akan ingat salah aku. xde sape yg backup aku. i. stand. by my own. kadang2. sampai kompius. eh2.. parents sape senanye ni.

Tadi, aku point out to my parents. every single thing. yes. we fight. i pretend my decision. dengan emosi. rase macam anak derhaka pulak. sungguh tidak baik meninggi suara kepada ibu bapa. tp. ni dah kire sampai satu tahap dimana, aku rase. aku berhak untuk menetukan kehidupan aku sendiri. jodoh. satu perkara yg serius. 1 prekara dimana ia melibatkan ur whole life. ko nak hidup dgn org tuh sampai mati kot. bukan nak kawen cerai. Tapi. kehidupan aku. mungkin telah ditentukan. Hanya kerana satu titik percaturan yg aku lakukan. satu ketika dahulu. yg mane. mungkin aku ingat dia jodoh aku.

I am 23yo now. Aku sepatutnye lebih matang. Dalam bermain dengan emosi. im not standard 3. bile marah    gune middle finger ke. maki ke. jangan berdendam. be matured darling. Percayalah dengan karma. Hukum Allah. Setiap yang berlaku ada balasan dia. Setiap yang terjadi, ada hikmahNya.

Aku. sepatutnye. drpd dulu lg kene bersyukur. setiap pilihan yg ditentukan inilah membawa aku ke arah kebaikan. tanpa semua ni. aku xkan kenal kawan2 yg aku ada sekarang. benefit2 yg aku dpt. hikmah yg Allah beri. Janji Allah tu kan pasti. Restu keluarga :) 

Sekarang, cuma satu. aku harus terus berdoa dan berdoa. semoga Allah memberikan keyakinan terhadap aku. agar aku dapat meyakinkan keluarga ku. seandainya benar dia bukan jodohku. 

doa pd malam ini:

Ya Allah, ampunkan dosa-dosaku,
dosa-dosa kedua ibu bapaku,
dosa ahli keluargaku yang lain,
dosa guru-guruku,
dan dosa sahabat-sahabatku.
Selamatkanlah kami daripada azab kubur dan nerakaMu.
Ya, Allah, Kau pimpinlah hatiku ini dalam mencari rahmat dan redhaMu.
Bantulah aku dalam membuat keputusan yang bakal merubah masa depanku.
Ya Rahman, andai benar dia milikku,
namanya yang tercatat di Luh Mahfuz menjadi pasanganku,
dirinya yang telah Kau suratkan menjadi pembimbingku,
maka Kau bukalah pintu hatiku untuk menerimanya.
Tenangkan hatiku andai keputusanku ini benar,
dan berikan petunjukmu agar aku tidak tersasar dari jalanMu Ya Robb.
Namun, andai bukan dia yang sepatutnya aku dampingi,
maka jauhikanlah aku dari dirinya,
sesungguhnya aku tidak sanggup untuk melukai dan dilukai,
kuatkan hatiku untuk menerima ketentuanMu.
Kerana aku yakin,
Kau Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaMu yang hina ini.
Ya Allah, bantulah aku memperbaiki diriku, agar aku kukuh dalam mencari cinta-Mu.

ameen.

p/s:

mungkin. dulu. aku ade buat org marah. sedih. karma dia. skrg aku yg kene. so, sesiapa yg rase aku ade lukakan hati dia tuh. im so sorry. ini ikhlas tau. datang dr hati. maaf yee T__T

No comments: