Thursday, January 06, 2011

7 jenis cinta *love* :p

Assalammualaikum..
ok. kali ni. tetibe lah kan. tetibe aku ter recall balik ape yg lecturer psiko aja time 2nd yr dulu.. pasal love.. sape2 yg amek  psiko perkembangan sem ni. ni ha. elok la stady blogpost i ni.. haha


Robert Sternberg = ahli psiko AS berpendapat bahwa cinta dalam sebuah hubungan interpersonal memiliki tiga komponen; keintiman (intimacy), ghairah (passion) dan komitmen (comitment). Ketiga2 komponen cinta ini kemudian will combine & membentuk 7 jenis cinta yang berbeza. Which one adalah anda? haa... cepat check jom! 

Nonlove
Cinta yg terdiri dari komponen keintiman. wujud pendekatan fizikal dan emosional. Namun, biasanya hanya terjadi pada hubungan pertemanan. Kedua pihak merasakan ada hubungan dekat yang hangat, tapi tidak disertai dengan emosi yang mendalam (ghairah) mahupun komitmen jangka panjang. cth: kita x kesah kalau sahabat kita jauh dr kita. Dalam cinta pertemanan ini tidak ada keterikatan yang memaksa stp pihak untuk selalu bersama-sama.

Infatuation
Sering disebut cinta pandang pertama. ala2 dari mata turun ke hati gitu. Ketika melihat objek cinta, timbul ghairah untuk selalu bersama. Ghairah merupakan satu-satunya komponen cinta yang ada di jenis hubungan cinta ini. xde komponen intimacy + komitmen. Itu sebabnya, infatuation mudah timbul dan juga mudah hilang. (ish2.. xmo mcm ni. xmo..)

Empty Love
Dalam hubungan cinta ini hanya ada komponen komitmen. Banyak cinta yang berubah menjadi cinta hampa seiring berlalunya waktu. ala. mcm awal2 bercinta la. sume hangat je. lautan api sanggu diredahi la.. lame2.. komponen intimacy + passion tuh pudar. tp kan. biasenye kalau hubungan yang dijodohkan, seringkali yang terjadi adalah kebalikannya. Pasangan tersebut memulai dari cinta yang hampa (komitmen yang dipaksakan), seiring waktu mulai timbul keintiman dan ghairah.

Romantic Love
Pasangan yang terlibat dalam jenis cinta ni akan terlihat senang bersama-sama sebab adanya keintiman. Biasenye org label mabuk cinta. tp, belum tentu psgn jenis ni ingin selamanya bersama-sama. Dalam jenis hubungan cinta ini no komitmen sbb seringkali dirasa mengekang kenikmatan cinta itu sendiri.

Companionate Love
= cinta setia. biase wujud dalam pernikahan atau hubungan yang telah cukup lama terjalin. Dalam hubungan ini, biasanya ghairah dah pudar. Namun, masih ada keintiman dan komitmen. cth mcm dlm hubungan yang dah lame terjalin mcm atas td. semua suka duka dah rase la.

Fatuous Love
= cinta buta. komponen pembentuknya hanyalah ghairah dan komitmen. Jenis hubungan cinta ini cenderung bersifat menderu-deru karena tidak ada keintiman yang dapat menstabilkan sebuah hubungan. Cinta buta biasanya nampak negatif sebab ia lebih kpd rasa ingin memiliki yang mengikat tiap individu.

Consummate Love
ha!!! cinta ni lah yg i nak!! = cinta sejati. Cinta ini yang paling sempurna dengan adanya komponen keintiman, gairah, dan komitmen so, hbgn berjalan secara stabil. Komitmen yang terjalin dalam cinta ini didasari pada rasa saling menghormati dan juga hasrat untuk selalu bersama yang sangat kuat.

k dah. kenape aku merepek pasal nih pon aku tataw ah. haha... 
*motif utama sebab tataw nak wat ape. tak mo tido lepas asar. wuu.. tataw ah bape lame bertahan nih.. cube tgk video ustaz nih. lawak + input besar.  tp kan. lau aku tak tgk video nih ok lagik kot. tataw? so. ley ah tido. haha. btw,credit to jima..

2 comments:

penangboy said...

awk skg cnta yg mne 1?

cik shazida said...

hmm. cinta kosmik kot? hihi..
tp. i think, it's more to empty love maybe?..
btw, wuu.. sape penang boy nih.. cube buh kyoto boy ke. sedap sket. :p